âOnze dochter zat vorig jaar in de kangoeroeklas en ze keek elke week zo uit naar dat ene uurtje.â
De ouders van Lily zitten bij mij in de praktijk. Haar vader aanvaarde net nog een koffietje. Maar nu hij dit verhaal vertelt, lijkt de cafeĂŻne al lang niet meer te werken.
Hun verhaal is uitgebreid en de kangoeroeklas op school is een lichtpuntje.
Zoals voor zoveel snelle hoofdjes biedt deze plusklas (of ploeterklas, of pi-klas) nog een beetje uitdaging in een week waar er zelden iets nieuws wordt voorgeschoteld.
Lily vond het prettig, en dat ze samen met haar vriendinnetje mocht gaan, was een extra bonus.
Maar helaas pindakaas.
Waar Lily vorig jaar genoot van dat uurtje projectwerk, was dat dit jaar jammer genoeg geen optie meer.
Niet dit jaar
Noch zij, noch het vriendinnetje werden door de juf aan de start van het schooljaar opgeroepen om naar de kangoeroeklas te gaan.
Waarom? Dat was niet duidelijk. âDit jaar niet voor jullieâ, kregen de meisjes te horen.
Geen uitleg
Haar ouders vroegen uitleg. Dat bleek behoorlijk tricky. Op welke basis wordt de keuze gemaakt voor de kinderen die mogen meedoen? Wat zijn de criteria? En wie beslist dat dan?
Het bleek heel lastig hier een antwoord op te krijgen. Het bleek om de beslissing van één leerkracht te gaan (niet hun leerkracht). Al werd er hen wel uitdrukkelijk (te uitdrukkelijk?) verzekerd dat het âzeker niet was omdat ze meisjes warenâ.
Ik kan je verzekeren, dat op dit moment in het verhaal mijn ogen bijna uit hun kassen waren gerold.
Communicatie
Er zijn heel wat dingen scheefgelopen in dit verhaal, maar het eerste en belangrijkste is de communicatie.
Communicatie van de school en de leerkrachten naar de ouders toe.
- Wat wordt er in een kangoeroeklas gedaan?
- Wat zijn de criteria?
- Wie beslist of daaraan voldaan is
- Wanneer en hoe wordt deze beslissing duidelijk gemaakt?
Communicatie naar Lily en haar vriendinnetje toe.
- Wat kan je verwachten?
- Waarom zitten jullie er niet meer bij?
Maar ook communicatie van de ouders naar de school toe.
- Wat verwachten wij van zo een kangoeroeklas?
- Wanneer willen wij geĂŻnformeerd worden?
- Wat kunnen we doen om onze dochter opnieuw in de kangoeroeklas te krijgen, want zij heeft hier heel veel nood aan en ook veel deugd van.
Het is waar dat een school mét kangoeroeklas al meer kan bieden dan eentje zonder. Maar er is ook visie nodig over die kangoeroeklas. En communicatie.
Als die dingen er zijn, dan gaan wij niet zo snel denken dat het hier over die genderbias gaat, die ervoor zorgt dat meisjes zo vaak niet gezien worden.
Er is nog werk. Nog heel veel werk.
Opmerkingen